23 Disember 2009

Sangat wajar di hukum sebat 100 rotan


Oleh Hamid Salleh
bhkt@bharian.com.my

Pelajar curi keluar jumpa kekasih mengaku selalu berzina

KUALA TERENGGANU: Selepas beberapa kali mengadakan hubungan seks dengan teman lelakinya, kegiatan remaja berusia 15 tahun di Kampung Nyiur Tujuh, Besut, dihidu keluarga kerana pulang ke rumah pada awal pagi, Khamis lalu.

Selepas ditangkap keluarganya ketika menyelinap masuk ke rumah pada dinihari, pelajar Tingkatan Tiga terbabit tidak dapat berselindung lalu mengaku sudah terlanjur.

Ketua Polis Daerah Besut, Superintendan Kamarudin Mohd Zakaria, berkata mangsa ke Balai Polis Kampung Raja, Besut membuat laporan kejadian itu, jam 9.30 malam, kelmarin.


Katanya, kejadian pertama berlaku di bilik rumah mangsa, di taman perumahan kos rendah di Nyiur Tujuh jam 3.30 pagi pada 15 Disember lalu.

Kamaruddin berkata, mangsa selalu keluar rumah melalui pintu belakang, termasuk pada kejadian kira-kira jam 2 pagi, 17 Disember lalu untuk bertemu teman lelaki sebelum membonceng motosikal ke kedai makan di Jalan Kampung Lampu, Kampung Raja.

Beliau berkata, mereka mengadakan hubungan sex di kedai makan itu sebelum dihantar pulang.

Kamaruddin berkata, suspek berusia 19 tahun sudah dikenal pasti dan usaha mencarinya sedang dijalankan.

Katanya, mangsa dihantar untuk membuat pemeriksaan lanjut di Hospital Universiti Sains Malaysia di Kubang Krian, Kelantan.


Dari apa yang dipaparkan diatas, jelas yang sigadis adalah pesalah pertama, akibat kegatalannya, dia sanggup keluar rumah ikut pintu belakang jam 2.00 pagi.

Tetapi mengikut undang-undang sivil kita, pesalah pertama adalah silelaki itu kerana mengadakan hubungan sex dengan gadis bawah umur, dan jika didakwa boleh dihukum penjara atas kesalahan merogol.

Biasanya si gadis akan terlepas, kerana masih bawah umur, kalau sudah melepasi umur 18 tahun, dua-dua akan terlepas................

Tiada ulasan:

Catat Ulasan